در پژوهش حاضر از مقیاس رشد اخلاقی دکتر لطف آبادی و همکاران (1390) استفاده شده است. سئوالات این آزمون در شش مقوله اخلاقی، و برای هر مقوله سه سئوال داستانی، طراحی شده است. هر یک از هجده سئوال آزمون با یک یا چند مقیاس شش درجه ای قضاوت اخلاقی شامل اخلاق زیست محیطی (سوالات: 1،2،3)، اخلاق مراقبت از خود یا اخلاق فردی (سوالات: 4،5،6)، اخلاق در مناسبات خانوادگی (سوالات: 7،8،9)، اخلاق اجتماعی (سوالات: 10،11،12)، اخلاق انسانی (سوالات: 13،14،15) و اخلاق مینوی (یا متعالی) (سوالات: 16،17،18) می باشد. طیف پاسخگویی به این پرسشنامه بر اساس مقیاس لیکرت (کاملا موافقم، ۱؛ موافقم، ۲؛ نظری ندارم، 3؛ مخالفم، 4 و کاملا مخالفم، 5) مورد سنجش قرار گرفته است. برای سنجش امتیاز هر بعد، مجموع امتیازات مربوط به آن بعد با هم جمع می شود. حداکثر نمره ۹۰ و حداقل نمره ۱۸ می باشد که بالاترین نمره یعنی ۹۰ نشان دهنده رشد اخلاقی بالا و نمره 18 نشان دهنده کمبود رشد اخلاقی می باشد. پایایی این آزمون توسط لطف آبادی و همکاران (1390) با استفاده از آلفای کرونباخ 80/0 بدست آمد و از نظر روایی پرسشنامه قابلیت اعتبار بالایی دارد. در پژوهش حاضر، روایی آزمون با روش کیفی روایی صوری بررسی و تامین شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه، ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) محاسبه گردید که ضریب آلفای 72/0 بدست آمد.
پرسشنامه18 سوالی رشد اخلاقی لطف آبادی و همکاران (1390)
با توضیح کامل در خصوص روایی پایایی، نحوه نمره دهی، لیکرت درجه بندی و منابع دقیق در قالب ورد
*مانپت طرحی نو در فروش مبانی نظری*
rosh akhlagi_1605217005_43443_5614_1777.zip0.04 MB |