پرسشنامه سنجش خلاقیت که بر اساس نظریه تورنس درباره خلاقیت و در سال های ۱۳۶۳-۱۳۶۲ توسط دکتر جمال عابدی با کمک گروهی از دانشجویان درس روان سنجی روانشناسی دانشگاه تهران، ساخته شد. این پرسشنامه شامل یک آزمون ۷۵ سوالی (چند گزینه ای) برای اندازه گیری خلاقیت است که چندین بار مورد تجدید نظر قرار گرفت و در نهایت فرم ۶۰ سوالی آن در دانشگاه کالیفرنیا به وسیله عابدی هنجاریابی گردید (عابدی، ۱۳۷۲). پرسشنامه خلاقیت عابدی دارای ۶۰ سوال، سه گزینه ای است و چهار خرده مقیاس که عبارتند از: سیالی (۱۶ گویه)، انعطاف پذیری (۱۱گویه) ، اصالت (۲۲گویه) و بسط (۱۱ گویه) را می سنجد. در مقابل هرگویه، سه گزینه قرار دارد که به ترتیب نمره ی ۱-۳ می گیرند و جمع نمره ها، نمره کل خلاقیت را نشان می دهد (جوکار و البرزی، ۱۳۸۹). برای تمامی سوالات، گزینه ها از کم به زیاد (از الف تا ج) مرتب شده اند. نمره گذاری آزمون به صورت عینی و ساده است. برای تمامی سوالات، ارزش نمرات برابر و بر اساس نمره ی کل آزمودنی تعبیر و تفسیر انجام می گردد . بدین ترتیب می توان برای گزینه (الف) صفر امتیاز، گزینه (ب) یک امتیاز و گزینه (ج) دو امتیاز در نظر گرفت. داوری (۱۳۸۶) از طریق آلفای کرونباخ پایایی آزمون را برای مولفه های سیالی، اصالت، انعطاف پذیری و بسط به ترتیب 75/0، 67/0، 61/0 و 61/0 بدست آورد. همچنین روایی آزمون را با آزمون خلاقیت تورنس و دیگر آزمون ها با حدود اطمینان 99/0 معنی دار گزارش کرد. در پژوهشی که توسط سازنده پرسشنامه انجام گرفته است، ضرایب پایایی وهمبستگی گزارش شد. این آزمون در بهار سال 1363 روی یک گروه ۶۵۰ نفری دانش آموزان کلاس سوم راهنمایی تهران اجراء شد. ضریب پایایی
پرسشنامه 75سوالی خلاقیت
با توضیح کامل در خصوص روایی پایایی، نحوه نمره دهی، لیکرت درجه بندی و منابع دقیق در قالب ورد
*مانپت طرحی نو در فروش مبانی نظری*
porseshnameh khalag_1593001085_41197_5614_1359.zip0.04 MB |