در این پژوهش برای سنجش برای سنجش مفهوم روش های مختلف تدریس (سنتی و مشارکتی) از مقیاس روش تدریس گرجی (1393) استفاده می شود. گرجی بر اساس ادبیات نظری موجود، پرسشنامه ای مرکب از ۳۶ سؤال در طیف پنج درجه ای لیکرت تدوین کرد. که سؤالات بر اساس یک مقیاس لیکرت از خیلی کم (۱) تا خیلی زیاد (۵) نمره گذاری می شوند. گویه های ۱ تا ۱۸ مربوط به روش تدریس سنتی و گویه های ۱۹ تا ۳۶ مربوط به روش تدریس مشارکتی می باشد. در این مقیاس، روش تدریس مستقیم به روش شنیداری و گفتاری گفته می شود که تمامی مطالب به صورت مستقیم و بدون واسطه و در غالب نصيحت و توصیه بیان می شود و روش تدریس اجتماعی، روش تدریسی است که یادگیری را حاصل فعالیت در گروه ها و اجتماعات یادگیری و در کل از طریق هم افزایی می داند و یادگیرندگان را بازیگرانی فعال در ساخت معنا و یادگیری می داند (بدرخانی، ۱۳۸۸). در پژوهش گرجی (۱۳۹۳) برای بررسی پایایی ابزار از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده است. بدین منظور از ۳۰ نفر، پیش آزمون گردید و سپس با استفاده از داده های به دست آمده از این پرسشنامه ها و به کمک نرم افزار آماری Spss میزان ضریب پایایی برای هر متغیر و مؤلفه های آن به دست آمد. پایایی پرسشنامه روش تدریس 89% و برای ابعاد روش تدریس مستقیم 88% و روش تدریس اجتماعی 86% به دست آمد که مبین سطح مطلوب پایایی این پرسشنامه می باشد. در پژوهش حاضر، روایی آزمون با روش کیفی روایی صوری بررسی و تامین شده است. برای سنجش پایایی پرسشنامه، ضریب پایایی (آلفای کرونباخ) محاسبه گردید که ضریب آلفای 83/0 بدست آمد.
پرسشنامه 36سوالی رویکردهای تدریس گرجی
با توضیح کامل در خصوص روایی پایایی، نحوه نمره دهی، لیکرت درجه بندی و منابع دقیق در قالب ورد
*مانپت طرحی نو در فروش مبانی نظری*
porseshnameh tadris_1593000745_41195_5614_1357.zip0.03 MB |