سبک های مدیریت تعارض
مفهوم و تعاریف تعارض
تعارض در لغت مصدری به عنوان معترض و مزاحم یکدیگر شدن، با هم اختلاف داشتن، معنا شده است. تعارض از تعامل افرادی که با یکدیگر ارتباط متقابل داشته و در زمینه اهداف اصلی، اهداف فرعی و ارزش ها بین آن ها اختلاف به وجود می آید و افراد، دیگران را به عنوان مانعی بالقوه در جهت تحقق اهداف خود تلقی می کنند تعریف می شود. تعارض فرآیند ادراک و یا احساس هر گونه ناسازگاری در درون و یا بین افراد، گروهی و یا سازمان ها که منتهی به رفتار پنهان و یا آشکار متعارض می گردد، تعریف می شود. همچنین تعارض را روندی می دانند که در آن شخص الف به گونه ای عمدی سعی می کند تا کوشش های ب را از طريق نوعی بازداری که نتیجه اش ناکامی در رسیدن به اهداف او و یا پیشبرد علاقه مندی هایش است، خنثی کند. برخی دیگر تعارض را عدم توافق بین دو یا چند گروه یا سازمان می دانند که نشأت گرفته از این حقیقت است که آن ها باید در منافع نادر شریک شوند، فعالیت نمایند و یا از این حقیقت که آن ها ارزش ها، اهداف، وضعیت ها یا ادراکی متفاوت دارند. اعضای سازمان یا خود سیستم های آن در این عدم توافق می کوشند که دلایل خود را داشته باشند و نقطه نظرهای خویش را به دیگران بقبولانند (حیدرپور، 1397). به طور کلی تعارض به حالتی اطلاق می شود که فرد نمی تواند در موقعیت خاص اقدام به عملی نماید. تعارض مستلزم نیازهای متضادی است که در زمانی واحد، فعال و دارای فشار می باشند. تعارض ممکن است از بی تصمیمی برای انجام دادن کاری ناشی شود، یا ممکن است به علت تمایل به انجام دادن همزمان دو چیزی باشد که انجام دادن آن ها در یک زمان مقدور نباشد. باوجود تعاریف گوناگونی که از تعارض شده، چند موضوع زیربنای همه آن ها را تشکیل می دهد. نخست آن که هر دو طرف باید تعارض را درک کنند. دوم، وجود یا عدم وجود تعارض به ادراک افراد بستگی دارد و اگر هیچ یک از طرفین از وجود تعارض آگاه نباشند توافق عمومی بر آن است که تعارضی وجود ندارد. در تعاریف فوق، تعارض به عنوان یک پدیده مخرب و ویرانگر بیان شده است. ولی مطالعات و بررسی ها نشان داده است که وجود تفاوت و اختلاف الزاما زیان آور و مخاطره آمیز نیست بلکه می تواند سازنده نیز باشد این موضوع ما را بر آن می دارد که نگاهی به مکاتب فکری یا سیر تکاملی اندیشه تعارض داشته باشیم (رضاییان، ۱۳97).
با منابع دقیق، نگارش اصولی بر اساس APA، با 20 صفحه مفید و قابلیت اصالت سنجی متون
*مانپت طرحی نو در فروش مبانی نظری*
sabk taaroz_1589528304_40508_5614_1720.zip0.15 MB |