مفهوم رهبری توزیع شده
به طور کلی رهبری توزیع شده شکلی از رهبری افقی است که عمل رهبری در میان اعضای سازمانی انتشار یافته است، در چنین شرایطی تصمیم گیری و نفوذ سازمانی به جای دستورالعمل فردی به وسیله تعامل افراد کنترل می شود، همچنین به کارگیری رهبری توزیع شده شیوه ای است که در یک زمان رهبران متعددی می توانند در یک تیم باشند بر این اساس هر رهبر به طور کامل نقش رهبری را به عهده می گیرد. برخلاف رویکردهای جایگزین رهبری، اینجا تلاش برای کاهش یا از میان برداشتن نیاز به یک رهبر است، مدل رهبری توزیع شده بر پرورش و توسعه ی فعال توانای های رهبری در میان اعضای تیم تاکید دارد. فرض اصلی این است که هر عضو تا حدودی توانای های رهبری را دارد که برای گروه در بعضی از زمان ها لازم خواهد بود. پیام اصلی این است که قابلیت و توانای رهبری ثابت نیست اما می تواند گسترش و توسعه پیدا کند (کاویانپور، 1396).
۲ - ۷ - ۲ - ۲ - تاریخچه رهبری توزیع شده
تئوری رهبری توزیع شده یکی از تفکرات قدیمی رهبری می باشد. این تفکر که رهبری بیان می کند دستیابی به اهداف سازمان، از راه فعالیت های تمامی افراد امکان پذیر می باشد. به لحاظ تبارشناسی مفهومی، این اصطلاح تقریبا به سال ۱۲۵۰ قبل از میلاد به کار گرفته می شد. مدل توراتی بر این اصل استوار بود که یک فرد نه تنها باید جهت سددهی به خود، مطالعه و تلاش کند، بلکه باید برای سودبخشی به دیگران نیز تلاش نماید. این اصول تنها به تفویض اختیار اشاره ندارد، بلکه به محیطی اشاره دارد که افراد درون آن قادرند رشد کنند و برای رهبری کردن توانمند شوند. این اصول تا نیم قرن گذشته به عنوان سبکی از رهبری تئوریزه نشده بود و از آن دهه به بعد در تئوری های روان شناسی از اهمیت بسیار بالای برخوردار شد و از دهه ۱۹۹۰ به بعد به عنوان یک مساله عمده در ادبیات رهبری مدرسه مطرح شد. رهبری توزیع شده به عنوان تقسیم و انتشار کار رهبری در میان افراد و نقش ها در سرتاسر سازمان در نظر گرفته می شود، علاوه بر این می توان گفت که منظور از رهبری توزیع شده رهبری تعداد زیادی از افراد نه یک شخص، در عرصه سازمانی است که با هم یکی شده است تا به هدف اصلی شان یعنی بهبود سازمان و توسعه ی رهبری دست یابد. همچنین رهبری توزیع شده محصول فعالیت جمعی و مشترک است و نشان دهنده تعاملات اجتماعی آن در مدارس می باشد. گذشته از این، رهبری، مربوط به عمل و رفتار است که برای رهبری توزیع شده بسیار مهم می باشد (ذبیحی و ذبیحی، 1396).
با منابع دقیق، نگارش اصولی بر اساس APA، با 12صفحه مفید و قابلیت اصالت سنجی متون
*مانپت طرحی نو در فروش مبانی نظری*
rahbari tozii_1589134259_40461_5614_1089.zip0.11 MB |