2-2- پیشرفت تحصیلی
ارزش یابی مداوم و مستمر وضعیت تحصیلی دانشجویان در طول تحصیل و بررسی عوامل مرتبط با آن یکی از ارکان ضروری و اجتناب ناپذیر بهبود کیفیت نظام آموزشی بویژه در دانشگاه ها می باشد. این امر در تدوین برنامه آموزشی بهتر، ارتقای کیفی آموزشی و نهایتا در اصلاح و بهبود کارایی مسئولین مربوطه تأثير به سزایی دارد. توجه به این امر چیزی ست که در تمام دنیا در رأس برنامه های توسعه آموزش مدنظر قرار می گیرد. به منظور پیش بینی وضعیت تحصیلی دانشجویان، تعیین ملاک ها و متغیرهای مناسب از جمله عمده ترین حوزه های پژوهشی است که محققان علوم تربیتی و روانشناسی در آن فعال می باشند تحقیقات بسیاری در زمینه پیش بینی عملکرد تحصیلی انجام پذیرفته است، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، سطح تحصیلات، آموزش و نمرات آزمون های پیشرفت تحصیلی و هوش، از جمله شاخص هایی هستند که محققان از آن جهت پیش بینی وضعیت فرد در آینده استفاده می نمایند(ویتن ولايد[1]،۲۰۱۳؛ پاسکارلا و ترنسین[2]، ۲۰۱۴).
[1] Weiten & Lloyd
[2] Pascarella & Terensini
pishraft_1573109580_33287_5614_1049.zip0.11 MB |