-2- مهارت های مقابله با استرس
2-2-1- تاریخچه مهارت های مقابله با استرس
مطالعه پاسخ های افراد به موقعیت های فشارزاد و غیره منتظره، ادبیات وسیعی را در زمینه مفـــاهیم
مختلف مرتبط با هم به وجود آورده است. بسیاری از این کارها قدمت نسبتاً زیادی دارند. مطالعات بر روی روشهای مقابله افراد با موقعیت های فشارزا به دهههای اخیر بر میگردد. اصطلاح مقابله تا سال 1967 در مفاهیم روانشناسی دیده نشده، از اواخر سال1960 مقوله مرتبطی با مقابله اضافه شده، برای مثال سبکهای مقابلهای با منابع مقابلهای، و بدین ترتیب تحقیقاتی بر موضوعات مرتبط با مقابله صورت گرفته است. به هرحال در دهه 1960 مفهوم مقابله معنی تکنیکی برای برخی محققان پیدا کرد، تعدادی از محققان به مکانیسم های دفاعی سازگارانه برچست «مقابله» زدند (پارکر، تایلر و باگبی[1]،2003). رفتار مقابلهای از رفتار دفاعی قابل تمایز است. زیرا بر اساس تعریف رفتار دفاعی، انعطاف پذیر، اجباری، تحریف کننده واقعیت و نامتمایز است در حالیکه رفتار مقابلهای انعطاف پذیر، هدفمند و در جهت واقعیت و متمایز است (هان[2]، 2002).
نسل اولیه محققان مقابله در مواردی با هم اشتراک نظر داشتند که تأثیر عمیقی بر حوزه پژوهش مقابله داشت اگر چه راهبردهای مقابلهای بسیار زیادی برای یک فرد، در وضعیتهای خاص بر فشارهای روانی وجود دارد. گروه اول محققین تعداد محدودی پاسخهای مقابلهای اساسی را در نظر گرفتند. که دو بعد عمده آن مقابله مسئله مدار و مقابله هیجان مدار است. اگر بخواهیم این دو بعد را از دیدگاه گروه اول و به طور خلاصه بررسی کنیم باید بگوئیم که بعد مقابلهای مسئله مدار شامل دستورالعمل هایی در جهت حل بررسی دوباره یا کوچک شمردن اثرات یک موقعیت فشارزا است.
[1] Parker , Taylor & Bagby
[2] Haan
sabk esters_1572978191_33240_5614_1147.zip0.10 MB |