مبانی نظری متغیرهای پژوهش
۱ - ۲ - ۲ - تعریف خلاقیت
برای خلاقیت تعریف واحدی به دست نیامده است. ولی صاحب نظران دارای دیدگاه های متفاوت، آن را به گونه های مختلف تعریف کرده اند. براساس نظریه استرنبرگ و لوبارت[1](۱۹۹6) خلاقیت، استعداد و قابلیت انسان در تولید آثار ابتکاری، نوآورانه و سودبخش بوده و مستلزم ترکیب و تعامل چند عامل است:
۱- توانایی ذهنی برای درک مسائل به شیوه غیرسنتی و نوین و تشخیص مسائلی که ارزش مطالعه و صرف وقت را دارند.
۲- برخورداری از دانش کافی در زمینه مورد مطالعه و تحقیق
۳- اندیشیدن به روش های نو درباره حل مساله و اندیشه کل نگرانه همراه با اندیشه درباره اجزای تشکیل دهنده کل
۴- داشتن ویژگی های شخصیتی معین مانند خطر جویی، پشتکار برای غلبه بر موانع، بردباری در برابر ناکامی و مشکلات و خودکارآمدی
۵- برخورداری از حمایت اجتماعی، محیط تسهیل کننده و پاداش دهنده (به نقل از فیروز بخش، 1395).
[1] Lubart
khlagiyat_1565596754_29878_5614_1470.zip0.14 MB |